Pilatesovou metodou k ženské síle a zdravému tělu

Léta jsem cvičila jógu. Po premiéře svého mateřství jsem si uvědomila, že jógu nelze jen cvičit. Je třeba ji žít. A tak jsem se vydala na cestu. Jako lektorka jógy si však uvědomuji, že nemůžu s klientem na první lekci probírat témata jako je nesmrtelnost nebo síla myšlenky, ani ho nemůžu stavět na hlavu. (Byť si jsem vědoma všech zázračných účinků, které ze stoje na hlavě dělají „královskou pozici“) S Pilatesovou metodou cvičení jsem se souhrou vesmírných okolností setkala před lety, po narození své první dcery. Moje lektorská praxe dokazuje, že je ideálním oslím můstkem k tomu, co mnozí tuší za jógou. Pokud upřednostňujete fyzický pohyb, rády si dáte „do těla“, ovšem s respektem ke svým možnostem a v rámci fyziologického zdravého pohybu, je pro vás Pilatesova metoda vhodnou fyzickou aktivitou. Já sama v ní vidím ideální propojení ženského principu, vědomé mysli a dechu, přiměřené zátěže a rozvoje síly těla. Oproti józe je ve vašich možnostech vše zmíněné zvládnout již během pár lekcí a svůj potenciál bezmezně rozvíjet.

 

Jak probíhá cvičení?

Dnešní možnosti cvičení Pilatesovy metody jsou opravdu pestré. Základem je cvičení na podložkách s využitím váhy vlastního těla. Zaměření instruktorek, které Pilates vyučují, je však pestřejší než duhové spektrum. Základní lekce Pilatesovy metody jsou velmi klidové, téměř fyzioterapeutické, doprovázené klidovými melodiemi. Lektorky toužící po zpestření využívají ve svých lekcích nejrůznější nářadí a pomůcky jako malé či velké míče, gumové pásy, pružné tyče, válce a snad ještě další. Dynamičtější  instruktorky se nebojí „svůj“ Pilates okořenit tancem, jógou, zumbou či aerobikem. Proč ne. Každá ať se věnuje tomu, co ji baví a naplňuje. Když už ty kalorie spalujeme, ať je to co nejpříjemnější pro všechny zúčastněné.

Co by však všechny lekce měly splňovat, pokud se vydávají za cvičení Pilatesovy metody, jsou následující principy. Bez jejich vědomého dodržování ať už na straně klientek či na straně instruktora, který by je měl připomínat a klientky k jejich dodržování povzbuzovat, je cvičební lekce „pouhým“ prostoduchým posilováním. Pokud očekáváte srovnání těla a jeho svalových dysbalancí, posílení, protažení, a zbavení se častých bolestí především v oblasti zad, nezbývá než jít do cvičení naplno a vědomě, tedy i se soustředěnou myslí a vědomým dýcháním.

 

Šest principů, které vás dovedou ke zdravému cvičení Pilatesovy metody:

  1. KONCENTRACE – Bez absolutního ponoření se do svého fyzického těla a pozornosti směrované do míst, kde pohyb probíhá, necvičíte Pilatese. Jen planě chlácholíte své ego, že se sebou něco děláte.
  2. KONTROLA – Uvědomte si, kdo koho řídí a kontroluje. Řídíte vy své tělo nebo s vámi vaše nemotorné tělo mává ze strany na stranu a odměnou jsou vám bolístky všude možně?
  3. Využívání SÍLY CENTRA TĚLA – Veškerá síla těla vychází z jeho centra, proto vědomě zapojujeme břišní svaly a pánevní dno v úvodu každého, byť drobného, pohybu.
  4. PLYNULOST – Stačí trocha praxe a budou z vás ladné baletky. Cvičení je totiž plynulé a tímto svým rysem podporuje eleganci pohybu.
  5. PŘESNOST– Každá klientka vychází ze svých fyzických možností, které postupně rozvíjí. Stačí malá zátěž, drobný pohyb, ale je třeba jej provézt důkladně a s přesností.
  6. DÝCHÁNÍ– Je základním a výchozím prvkem účinného cvičení. Pilatesova metody využívá výdech ústy s maximálním zapojením břišních svalů. Po několika lekcích se snad budete moci kochat pohledem na svou popracovanou vánočku…

 

Tento článek je určen na ženský web, proto časté použití ženského rodu. Nenechte se však zmýlit, Pilatesova metoda je pro všechny bez rozdílu věku či pohlaví. Vždyť pan Joseph Pilates vyvinul tento systém cvičení především pro ve válce zraněné vojáky, kteří měli pod jeho vedením obnovit své síly. Později svou metodu začal vyučovat tanečníky a jiné sportovce, aby s její pomocí vyrovnali nerovnoměrné zatížení těla.

Jak to vidím já? Pilatesova metoda je pro mě fyzickou meditací. Účinky se dostaví jak na úrovni fyzické, tak na té mentální. Věřím, že pod vedením zkušeného a oddaného instruktora vás osloví také.

Mgr. Lucie Vybíral Pastrňáková, učitelka jógy a jógové terapie, lektorka Pilatesovy metody, průvodkyně vědomé práce s tělem a myslí, spoluzakladatelka projektu Být ženou mě baví

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *